Sorry dat ik het zelf zeg, maar wat zijn animatie video’s toch een ontzettend sterke en creatieve manier van het uitdragen van een boodschap! Onderstaand heb ik wederom drie prachtige ‘wegkijkertjes’ voor jullie klaarstaan. Ze zijn hét voorbeeld van ‘storytelling done right’ voor commerciële animatiefilms ofwel reclamefilms. Echter, zijn de clips zo leuk, origineel of creatief in elkaar gezet dat ze alles behalve commercieel aanvoelen. Daarom wens ik jullie veel kijkplezier! En mocht je het leuk vinden, laat even weten wat jij ervan vindt. Dat kan bijvoorbeeld via ons contactformulier. Óf wil jij ook een reclamefilm laten maken? Dan denken wij graag met jou mee!
Man, man, man wat een heerlijke feelgood reclamevideo. De vormgeving van de animatie video is een beetje zoals de Disneyfilms uit mijn jeugd. De nostalgie spat ervan af. Het doet mij denken aan het ‘Beestenbos is Boos‘, van mijn kindertijd (ik kom uit 1992). In animatiefilms of short films zien we veel dat menselijke eigenschappen worden toegeschreven aan dieren (bijvoorbeeld Frank en Freij, The Lion King, Bambi en ga zo maar door). Voor mij werkt dat goed!
Door de mooie storytelling vergeten we bijna het commerciële karakter van de reclamespot. Dat is het natuurlijk wel gewoon, een reclamespot. De animatiefilm is gemaakt voor John Lewis. John Lewis maakt ieder jaar een fantastische commercial om uit te zenden rondom kerst. Op die manier trekken ze de hele kersttraditie naar zich toe en koppelen ze een warm, gezellig en welkom gevoel aan hun producten. Hun commercials zijn inmiddels zelfs onderdeel van de Britse kersttraditie.
De reclamevideo ‘Be together. Not the same.’ is wederom een voorbeeld van ontzettende creativiteit. Jullie kennen vast het spelletje ‘Steen. Papier. Schaar.‘? In deze commercial voor Android zien we een tweeledige boodschap. Aan de ene kant vertellen ze dat het niet erg is om anders te zijn. Aan de andere kant vertellen ze hoe belangrijk het is om voor elkaar op te komen. Dat sluit natuurlijk helemaal aan bij deze tijd. Een tijd waarin zowel online als offline nog te veel gepest wordt.
Deze ‘anti-pest’ reclame heeft daarnaast ook een commerciële boodschap. Namelijk, Android kan op heel veel verschillende telefoons draaien. In tegenstelling tot IOS van Apple en de software systemen van andere concurrenten. Oftewel, Android maakt geen onderscheid. Het is tof om te zien hoe twee zo uiteenlopende doelen met één verhaal en één animatie video perfect kunnen worden vervuld.
De reclamevideo ‘Welcome to the age of no-code’ is in deze top drie op het eerste gezicht misschien een buitenbeentje. Maar omdat we het hebben over storytelling in animatiefilms, hoort deze er zeker tussen. Webflow heeft hier uitstekend werk geleverd. Door gebruik te maken van een ontzettend lekkere flow en geometrische vormen hebben ze hier een meeslepend ‘abstract beeldverhaal’ neergezet. Het lijkt alsof we zweven door een wereld die schuilgaat achter ons laptopscherm. Webflow vertelt hoe een gecompliceerde wereld vol met ‘code-taal’ helemaal niet zo gecompliceerd hoeft te zijn.
Het commerciële karakter van de animatie video springt er bij deze animatie video iets meer uit in vergelijking met de andere twee. Je hebt vrij snel door dat het om ‘iets van een online business’ gaat. Toch vind ik het een mooie toevoeging. Enerzijds voor de afwisseling en anderzijds omdat het prachtig is om te zien hoe je met alleen geometrische vormen en lijnen toch een heel beeldverhaal kan verbeelden.